
Controle verzekeraars
INTERVIEW MET JAMILA EL BOUSAMAKI
​
Bij Fedris staan we dagelijks in voor de correcte naleving van de wetgeving rond arbeidsongevallen. Wat houdt dat precies in? Hoe zorgen we ervoor dat slachtoffers van arbeidsongevallen de juiste behandeling krijgen? En hoe ben ik zelf in deze organisatie terechtgekomen en doorgegroeid? Hieronder geef ik je een kijkje in de werking van onze afdeling en deel ik mijn persoonlijke ervaring bij Fedris.
Wanneer komen wij in beeld?
Bij Fedris zorgen we ervoor dat de regels rond arbeidsongevallen correct nageleefd worden. Werkgevers uit de privé sector moeten steeds een externe verzekeraar inschakelen. Maar wat gebeurt er als de verzekeraar de erkenning van een ongeval als arbeidsongeval afwijst of niet correct vergoedt? Daar komen wij in beeld! ​
"Onze taak is het controleren of de weigering van een ongeval terecht is en of alles correct wordt afgehandeld. We zijn het aanspreekpunt voor slachtoffers, rechthebbenden en derden die vragen hebben over arbeidsongevallen. "

Geweigerde ongevallen
We onderzoeken geweigerde ongevallen en voeren steekproefsgewijze controles uit. Elk jaar presenteren we een rapport met onze bevindingen aan het beheerscomité voor de arbeidsongevallen.

Controle
Deze dienst bestaat uit sociaal inspecteurs en artsen-inspecteurs die toezien op de naleving van de wetgeving rond arbeidsongevallen in zowel de privé- als publieke sector. Ze controleren alle aspecten van een ongeval: medisch, administratief en financieel. Elk jaar ontvangt elke verzekeraar een rapport met aandachtspunten over mogelijke fouten of afwijkingen bij de afhandeling van arbeidsongevallendossiers.
​CORONA EN DE VERANDERING IN CONTROLES
Door de coronamaatregelen hebben we onze manier van werken aangepast. Inspecteurs voeren nu meer controles op afstand uit. We behandelen klachten binnen 21 dagen en voeren steekproeven uit om de werking van de verzekeringsmaatschappijen beter te begrijpen.
In 2023 lag de focus op de betaling van het basisloon. In 2024 wouden we alle geweigerde ernstige ongevallen en de manier waarop verzekeraars deze weigeringen behandelen, grondig analyseren.
De feiten: hoe zit het met de cijfers?
Niet alle arbeidsongevallen worden zomaar erkend. Soms zegt de verzekeraar simpelweg ‘nee’, en dan komt de dienst Geweigerde ongevallen van Fedris in actie. Op vraag van het slachtoffer, hun vertegenwoordiger, of gewoon uit eigen initiatief (met dank aan de elektronische gegevensstromen), worden dossiers onder de loep genomen.
​
In 2024 controleerde Fedris 4.649 dossiers, verdeeld over drie categorieën:
-
3.450 dossiers op initiatief
-
760 niet-afgesloten dossiers uit 2023
-
En 439 aanvragen tot tussenkomst van slachtoffers en derden.
​
​
% Geweigerde ongevallen
.png)
Van de 4.649 dossiers werden er 4.186 afgesloten. In 91,70% van de gevallen waren de weigeringen van arbeidsongevallen gerechtvaardigd. Maar wanneer we een fout vaststelden, konden we in 2 op de 3 gevallen het ongeval alsnog laten erkennen door de verzekeraar.
​
Blijft de verzekeraar toch weigeren?
Dan kunnen slachtoffers naar de arbeidsrechtbank stappen. Fedris kan er ook voor kiezen om het geschil voor de rechtbank te brengen om het arbeidsongeval te laten erkennen.
.png)
Top 5
% geweigerde ongevallen per sector

Mijn loopbaan bij Fedris: van jurist tot afdelingshoofd controle verzekeringsondernemingen
​
Ik werk al geruime tijd bij Fedris en ben begonnen als jurist bij het Fonds voor de beroepsziekten. Gedurende mijn loopbaan heb ik veel ervaring opgedaan met zowel arbeidsongevallen als beroepsziekten, waarbij ik niet alleen juridische analyses uitvoerde, maar ook veel samenwerkte met andere experts, zoals artsen, ingenieurs en dossierbeheerders.
Doorheen de jaren kreeg ik de kans om door te groeien. Dat is niet altijd vanzelfsprekend binnen federale instanties, maar bij Fedris was het mogelijk. Ik ben inmiddels verantwoordelijk voor de afdeling Controle van Verzekeringsondernemingen, een functie die behoorlijk uitdagend is, maar ook erg verrijkend.
​
Het team waarmee ik werk bestaat uit een diverse groep van twintig mensen met verschillende achtergronden. Dit maakt de samenwerking dynamisch en zorgt ervoor dat we verschillende invalshoeken in onze aanpak meenemen. Het vraagt veel flexibiliteit en goede communicatie om efficiënt samen te werken, maar die uitdaging is wat het werk juist zo interessant maakt. Fedris heeft mij verschillende kansen geboden om te groeien. Van jurist ben ik doorgegroeid naar een strategische functie.
Uitdagingen en toekomstvisie
​
De grootste uitdaging die we op dit moment ervaren, is de budgettaire druk. Het is moeilijker geworden om vertrekkende medewerkers te vervangen, wat invloed heeft op de capaciteit om steekproeven en controles uit te voeren. En omdat deze controles essentieel zijn voor de werking van de sector, kunnen deze beperkingen zorgen voor een verminderde impact van ons werk.
​
Desondanks blijft de focus bij Fedris liggen op het verbeteren van de sector en het ondersteunen van slachtoffers. Ook al staan we voor uitdagingen, we blijven streven naar een correcte en transparante werking.
.png)


